Tuchtrecht en Klachtenloket Vastgoedprofessionals
Begin dit jaar maakten NVM, VBO en Vastgoedpro al bekend op eigen initiatief met een onafhankelijk, gezamenlijk tuchtrecht te komen. Dit vormt het fundament voor het Klachtenloket Vastgoedprofessionals. Het streven is dat alle bij vastgoedtransacties betrokken partijen zich aansluiten bij het klachtenloket. Dit voorziet in een nog gelijkwaardigere, eenduidigere en onafhankelijkere klachtenbehandeling. Met de ingebruikname van het klachtenloket sluit het meldpunt voor klachten van de Vereniging Eigen Huis.
Biedlogboek
Op 1 juli 2022 voerden de branche- en beroepsorganisaties hun digitale biedlogboek in. De makelaars geven zo, naast de verkoper, ook kandidaat-kopers die hebben geboden inzicht in het biedingsproces als ze daarom vragen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zet erop in om het biedlogboek per wet te verplichten. Dit brengt met zich mee dat partijen die geen gebruik maken van een gecertificeerd biedlogboek dan niet langer een bied- of onderhandelingsproces kunnen begeleiden.
Daarnaast hebben de drie organisaties hun gedragscodes uitgebreid met de integrale toevoeging van de acht uitgangspunten uit het verbeterplan ‘Vertrouwen in het koopproces’, dat in februari dit jaar is ondertekend door NVM, VBO, Vastgoedpro, de Vereniging Eigen Huis en het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Bereikbaarheid en werking
De Geschillencommissie maakt via www.degeschillencommissie.nl/klachtenloket-vastgoedprofessionals en telefoonnummer 070 310 5 398 de procedure en werkwijze bekend voor het indienen en behandelen van een klacht. Hier vinden consumenten specifieke informatie hoe ze een klacht kunnen indienen en op welke wijze deze door de onafhankelijke commissie wordt behandeld.