Verduidelijken gedragscodes
Voor BZK is het verduidelijken van de gedragscodes een belangrijk onderdeel van dit verbeterplan. Daarvoor is afgesproken de bijlage van het verbeterplan met daarin acht uitgangspunten één op één toe te voegen aan de huidige gedragscode van zowel NVM, VBO als Vastgoedpro. Op deze manier is duidelijk dat deze toevoeging uit het met de Rijksoverheid getekende convenant komt, naast de gedragscode die we als vereniging zelf hebben opgesteld met en voor onze leden.
Implementatie biedlogboek
Afgesproken is dat makelaars niet alleen de verkoper, maar ook kandidaat-kopers die daar specifiek om vragen inzicht geven in het biedingsproces door het beschikbaar stellen van een digitaal biedlogboek. Deze kan op aanvraag beschikbaar worden gesteld aan kandidaat-kopers ná het verstrijken van de bedenktermijn en eventuele ontbindende voorwaarden. Onafhankelijke partijen en kantoorautomatiseerders hebben dit reeds in hun systemen geïmplementeerd. Uw brancheorganisatie kan u hier meer informatie over geven.
Wij vinden het biedlogboek niet de oplossing om misstanden te voorkomen, maar het zorgt wel voor extra transparantie. Als brancheorganisaties hebben we daarom besloten hiermee aan de slag te gaan en dit beschikbaar te stellen aan onze leden.
Per 1 juli 2022 kunnen alle leden hier gebruik van maken en adviseren we om hiermee aan de slag te gaan. Vervolgens wordt het gebruik van het biedlogboek per 1 januari 2023 verplicht en heeft de consument hier recht op indien de verkoop via een bij onze brancheorganisaties aangesloten makelaar plaatsvindt. Het ministerie van BZK zet erop in om het biedlogboek per wet te verplichten. Dit brengt met zich mee dat partijen die geen gebruik maken van een gecertificeerd biedlogboek dan niet langer een bied- of onderhandelingsproces kunnen begeleiden.
NVM, VBO en Vastgoedpro stellen een FAQ beschikbaar met antwoorden op de meest gestelde vragen. De kantoorautomatiseerders informeren hun klanten over de implementatie en (technische) werking van het biedlogboek in de alledaagse praktijk.
Gezamenlijk tuchtrecht
Begin dit jaar hebben NVM, VBO en Vastgoedpro aangekondigd op eigen initiatief met een onafhankelijk, gezamenlijk tuchtrecht te komen. Dit biedt consumenten één toegankelijk loket voor een nog gelijkwaardigere, eenduidigere en onafhankelijkere klachtenbehandeling. De nieuwe tuchtrechtbank gaat bestaan uit verschillende kamers. Aangesloten makelaars, taxateurs en bouwkundig keurders worden daarbij gehouden aan de al bestaande beroeps- en gedragscodes van hun eigen vereniging.
Laagdrempelig meldpunt
Als voorportaal op het gezamenlijke tuchtrecht wordt een laagdrempelig meldpunt ingericht. Dit vervangt het meldpunt voor klachten van de Vereniging Eigen Huis, dat daarmee gesloten wordt. Belangrijk is dat hier niet alleen over makelaars kan worden gemeld, maar over álle partijen die betrokken zijn bij het (ver)koopproces van een woning. Dit meldpunt wordt ingericht en ondergebracht bij de Geschillencommissie in Den Haag (https://www.degeschillencommissie.nl/) en komt vanaf het 3e kwartaal 2022 gefaseerd beschikbaar.