De fusie met Vastgoedpro: een update

Kennismaken
Een belangrijk onderdeel van de fusievoorbereiding is het in elkaar schuiven van beide organisaties. Afgelopen maanden zijn wij hiermee, zowel op directieniveau als bestuurlijk niveau, aan de slag gegaan. Een uitdagende, maar mooie klus!

Twee organisaties passen natuurlijk nooit één-op-één op elkaar en dus is het van belang om elkaar te leren kennen. Daarom hebben wij een gezamenlijke golfdag georganiseerd waarbij de VBO-medewerkers met hun toekomstige collega’s in ontspannen setting konden kennismaken. Ook voor de bestuurders van beide brancheorganisaties hebben we een soortgelijke dag gehad.  

Gebleken is dat de chemie tussen de collega’s goed is en dat iedereen zijn of haar schouders eronder wil zetten om te komen tot een succesvol samengaan. Zodat we, met een beetje geluk in 2025, kunnen beginnen met een nieuwe, brede vereniging waarbij meer ruimte is voor beroepsgroepen zoals bouwkundigen, huurspecialisten en energielabeladviseurs.

Mooie uitdagingen
Ook op bestuurlijk vlak verloopt de samenwerking goed. Beide voorzitters zijn ingezet als katalysator van de uitdagingen waar beide directies voor staan. Er zijn veel onderwerpen die we moeten bespreken. Denk aan zaken als;

–    Is de nieuwe organisatie een organisatie waarbij leden op persoonlijke titel lid zijn, lid zijn met de organisatie of een combinatie van die twee? VBO heeft daar afgelopen twee jaar keuzes in moeten maken.
–    Hoe moeten de nieuwe statuten en reglementen eruit zien?
–    Hoe zien de verschillende IT-systemen van de beide organisaties eruit en welke gaan we gebruiken in de toekomstige organisatie?
–    Hoe ziet de financiële huishouding eruit van beide organisaties en hoe brengen we dat bij elkaar?
–    Hoe ziet het organogram van de nieuwe organisatie eruit, zowel op bestuurlijk niveau als op bureauniveau?
–    Hoe gaan we om met twee locaties? Vastgoedpro zetelt in Lelystad, VBO is net verhuisd naar Den Haag.
–    Hoe brengen we interne processen en structuren bij elkaar?
–    Hoe zien de begroting en het contributiemodel van de nieuwe organisatie eruit?
–    Welke nieuwe beroepsgroepen dienen een plek te krijgen in de nieuwe organisatie en hebben die beroepsgroepen interesse om aan te haken?

ALV
Tijdens de komende ALV op 20 juni hoef je nog nergens over te stemmen. We hebben voor die dag een mooi programma voor jou samengesteld, waarbij we het formele gedeelte zullen aanvullen met enkele inspirerende sprekers.

Ik nodig je hierbij meteen uit om je aan te melden voor de ALV, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Kun je 20 juni écht niet? Lever dan jouw volmacht bij ons in via VBO Connect.

Hoe nu verder?
De zomerperiode gebruiken we om alle formele zaken klaar te maken. Dan moet je denken aan de statuten, reglementen en begrotingen die we allemaal dienen op te stellen. Belangrijk is dat wij jou ook een fusiebalans en fusievoorstel gaan voorleggen. Daar zullen wij samen met de notaris aan werken.

Onze planning is dat wij dan in de laatste twee à drie maanden van dit kalenderjaar jou gaan uitnodigen voor een extra ALV om te komen tot formele besluitvorming. We houden je daarvan uiteraard op de hoogte. Dergelijke ALV’s zal Vastgoedpro tegelijkertijd moeten houden.

Nieuw hoofdstuk
Ik kijk uit naar de nieuwe situatie. Het is voor VBO en Vastgoedpro goed, maar ook voor jou als lid zitten er grote voordelen aan deze fusie. Denk maar eens aan het samenbrengen van onze data en de uitbreiding van ons netwerk en expertise.

Daarnaast kunnen we nóg beter gestalte geven aan onze lobby in Den Haag en Brussel. De dienstverlening naar onze achterban gaan we optimaliseren, omdat we de kennis en kunde van de verschillende beroepsgroepen samenbrengen. Kortom: een nieuw en mooi hoofdstuk lonkt en wij zullen er alles aan doen om van dit alles een succes voor jou te maken!    

Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om die aan mij te stellen. Dat mag voor, tijdens en na de ALV. Ik hoop jou 20 juni te zien in Kamerik!

Deel dit artikel

Lees meer over: